зміст


БУРДО Н.Б.

ТЕРАКОТА  ТРИПІЛЬСЬКОЇ  КУЛЬТУРИ


ПЕРІОДИЗАЦІЯ,   ЛОКАЛЬНЕ  ЧЛЕНУВАННЯ, ХРОНОЛОГІЯ  ТРИПІЛЬСЬКИХ  ПАМ’ЯТОК
Оскільки з часу виходу фундаментальної періодизації трипільської культури пройшло понад п’ятдесят років, а сучасних узагальнюючих праць такого рівня немає, коротко викладемо схему  періодизації та локального членування трипільських пам’яток, якою  ми користуємося при дослідженні трипільської пластики.
          В останні десятиріччя розробляється запропонована О.В.Цвек концепція двох культур в трипільській частині  кукутеньсько-трипільської спільності - західнотрипільської та східнотрипільської. Не заперечуючи  існування  східнотрипільської культури, вважаємо, що і західнотрипільську теж можна розділити на  декілька  культурно-етнографічних утворень, виходячи з тих самих принципів, з яких виділено східнотрипільську . Крім того необхідно зауважити, що  хоча загальна схема послідовності існування пам’яток в періодизації Т.С.Пассек витримала апробацію часом, періодизаційні її акценти, тобто встановлення перехідних, тих що мають принципове значення етапів - ранній, середній, пізній - розглядаються іншим чином.
Сучасні вимоги до періодизації викладено в праці А.В.Ніколової: «Періодизація насамперед прагне виявити такі послідовні часові відрізки, кожен з яких має специфічну характеристику щодо внутрішнього змісту, який обумовлює існування певних подій та явищ у виявленій послідовності» (Ніколова, 1990). В такому розумінні  в трипільській культурі можна виділити три етапи, що не протирічать хронологічним схемам Т.С.Пассек: Трипілля А-Трипілля ВІ; Трипілля ВІ-ВІІ - Трипілля СІ; Трипілля СІІ.
         В радянській історіографії утвердилася гіпотеза про еволюційний автохтонний розвиток трипільської культури на теренах України від моменту появи тут ранньотрільського населення аж до фінальних фаз Трипілля. Аналіз усіх аспектів трипільської культури в контексті європейської давньої історії вказує на те, що формування певних культурно-етнографічних трипільських груп відбувалося  в процесі різноманітних міграційних процесів в    Карпато-Дунайському регіоні та Північному Причорномор’ї.
        Ранній етап  трипільської культури - Трипілля А-Прекукутені недарма відноситься в Румунії до іншої культури - Прекукутені. Саме на базі  пам’яток  Трипілля А-Прекукутені, які є однаковими в культурно-етнографічному сенсі від Прикарпатської Молдови до межиріччя Південного Буга та Дніпра,  починають формуватися нові  трипільсько-кукутенські утворення  при участі різноманітних іншокультурних компонентів в різних регіонах, в тому числі О.В.Цвек відмічає початок формування східнотрипільської культури.
Етапи Трипілля А та Трипілля ВІ мають багато  споріднених особливостей. З’ясувалося, що хоча культура Трипілля А-Прекукутені була генетичною основою і культури Кукутені і трипільської культури,  додаткові культурні компоненти під впливом яких формувалися традиції Кукутені і Трипілля різних районів були різними. Етап  Трипілля ВІ завершується формуванням   кількох локально-етнографічних варіантів  в різних регіонах, які виділяються фахівцями. На послідуючих етапах Трипілля ВІ - ВІІ, Трипілля ВІІ, Трипілля СІ  простежується як розвиток окремих локально-териториальних груп, так і певні міграційні процеси . На етапі Трипілля СІІ відбуваються принципові зміни  етнографічної мапи трипільсько-кукутенської спільності. В Румунії з’являється  культура Городиштя-Фолтешти, трипільська культура  складається з кількох регіонально-культурних типів, які  сформувалися на базі  трипільсько-кукутенської традиції під різноманітним іншокультурним впливом, причому  виготовлення розписного посуду - головної риси культури - притаманна тільки певному колу  культурно-етнографічних типів Трипілля СІІ. Відбувається процес, який отримав назву «зникнення трипільської культури». Фактично на етапі Трипілля СІІ фіксується існування кількох культур в генезі яких приймали участь племена з трипілько-кукутенською традицією.На відміну від етапів Трипілля А-СІ, які вважаються класичним відображенням  енеоліту, етап  Трипілля СІІ розглядається з культурами ранньобронзової доби.
          Хронологічні рамки існування етапів трипільської культури за новими  даними радіокарбонного датування такі (Дати (ВС) калібровані )
:
                Трипілля А               5400-4700 ВС
             Трипілля В І             4700-4300 ВС
             Трипілля ВІ-В ІІ       4300-4000 ВС
             Трипілля В ІІ            4000-3600 ВС
             Трипілля С І             3600-3400/3200 ВС
             Трипілля С ІІ            3400/3200-2750 ВС
 



текст розділу монографії "Давня кераміка України" (Київ, 2001)