ТЕРАКОТА ТРИПІЛЬСЬКОЇ
КУЛЬТУРИ
презентована великою колекцією з Луки-Врублівецької,
Ленківців і окремими знахідками з Гренівки та Кормані . Зафіксовано певні
зміни в моделюванні майже всіх типів фігурок . Превалюють, як правило,
статуетки великого, або дуже великого розміру . Співвідношення верхньої
та нижньої частини фігурок майже завжди наближається 1\1. В перетині
торси фігурок овальні. Серед орнаментованих статуеток з’являється
новий прийом моделювання нижньої частини (Бибиков, 1953, табл.87)
тип «І 6 а», коли вона оформлена у вигляді постаменту. Статуетки типу «І
1 с», «І 2 с», «ІІ 3с», «ІІ 4 с» не оздоблюються заглибленими лініями .
Деякі екземпляри таких фігурок мають сліди фарбування червоною вохрою.
Голівки статуеток втрачають птахоподібний вигляд, вони більш
схематичні, у вигляді стрижня (рис.25). Новою рисою є пластичне моделювання
плечових виступів та конічних виступів на стегнах (рис.25, 2) . Уламки
пластики дозволяють стверджувати про існування всіх засобів ліплення
та оздоблення статуеток, характерне для етапів Трипілля А ІІ - А ІІІ 1-2.
Серед різних типів ранньотрипільської пластики всіх етапів зустрічаються
фігурки з індивідуальними рисами моделювання певних деталей.
Руки передано схематично, наліпними валиками, іноді з насічками на
них, жести різноманітні (рис. 26,). Іноді фігурка тримає в руках
видовжений, модельований наліпним валиком, предмет, який ми вважаємо
зображенням жезла, на фігурки з Луки-Врублівецькох жезл має закінчення
у вигляді букранія (рис.11, 6).
В деяких фігурках зафіксовано порожнини циліндричної форми в нижній
частині , яки використовувалися для надівання статуетки на стрижень для
закріплення у вертикальному стані (рис.20).
Від досить великих фігурок незрозумілого типу походять фрагменти ніг з
модельованою ступнею (рис.20, 1). Вони відносяться за оздобленням до
класів «а», «b», «с».
В окремих фрагментах зламаних навпіл теракот зафіксовано кулевидні порожнини
в животі (рис. 20, 2, 3), як правило вони відповідають опуклому та
збільшеному розміру живота фігурки. Зафіксована також наявність в
порожнинах одного - двох овальних жовен, які вкладалися в порожнину
в животі фігурки після підсихання глини (рис.4), а потім верхня та нижня
половина статуетки зліплювалися .
Аналіз особливостей моделювання ранньотрипільської пластики дозволяє
виділити серед неї такі іконографічі типи або образи, втілені
з більшою чи меншою ступеню стилізації та натуралізму.
1) Стояча випрямлена або нахилена вперед
антропоморфна , жіноча (рис. 18, 1; 20, 4-5; 25), дуже рідко чоловіча ,
фігура ( типи «І І с», «І 2с», «І 3 b», «І 4 а», іноді з руками, складеними
у певному жесті.
2) Сидяча відхилена назад
антропоморфна фігура, дуже рідко чоловіча (рис.23,2) іноді з модельованими
у певному жесті руками (типи «ІІ 1а», «ІІ 2 b», «ІІ 3 с», «ІІ 4с»,
«ІІ 5 d»). Не вдалося простежити кореляцію цих образів з орнаментацією
статуеток, вірогідно це був другорядний, додатковий признак
для розуміння їх змісту.
3) Сидяча нахилена вперед антропоморфна
фігура з Луки-Врублівецької .
4) Образ вагітної, документований
фігурками з порожнинами в області живота та кульками в них , а також
дещо збільшеним опуклим черевом, іноді такі ознаки зафіксовано у
сполученні (рис.4; 20, 2).
5) Антропоморфна фігура з ледь запрокинутою
головою (табл. 1, 1) і реалістичними рисами в моделюванні обличчя (Олександрівка).
6) Антропоморфні фігури з жезлами (рис.11,
4-5).
7) Фігура із зачіскою з довгого волосся
на спині (рис,14, 3).
Порівняння
колекцій пластики культур Прекукутені та Трипілля А показує, що скульптура
етапу Трипілля А ІІ відповідає Прекукутені ІІ. Фігурки етапу Трипілля
А ІІІ 1-2 знаходять відповідність в матеріалах поселення Тирпешти
ІІІ фінальної фази Прекукутені ІІІ. Особливості моделювання
статуеток етапу Трипілля А – В І не знаходить відповідних типів
в матеріалах Прекукутені-Кукутені А. Коли на початку культури Кукутені
в найраніших пам’ятках Прикарпатської Молдови з’являється оздоблення
пластики нового типу - орнаментація різними заштрихованими трикутниками
та розпис (Тирпешти IV), на синхронних поселення у Середньому Подністров’ї
(Городниця-Городище, Лука-Врублівецька) поширена пластика в цілому традиційна
для Прекукутені-Трипілля А ІІІ.
Не можливо, нажаль, співвіднести з певними образами пластики
такі технологічні прийоми, як засіб моделювання фігурки з одного
шматка глини, з верхньої та нижньої половини, з двох вертикальних дзеркальних
половин.