ТЕРАКОТА ТРИПІЛЬСЬКОЇ
КУЛЬТУРИ
На теренах України, за даними Н.М.Виноградової, етап Трипілля ВІ-ВІІ
розподіляється на п’ять локальних варіантів та три хронологічних
періоди .
У Пруто-Дністровському
межиріччі виділяються заліщинський та солонченський локальні варіанти
(Виноградова, 1983), на Південному Бузі - середньобузький (Гусєв, 1995)
, в буго-дніпровському межириччі - буго-дніпровський (Цвек, 1987), в Подніпров’ї
- подніпровський (культура А В.Хвойки). Етап Трипілля ВІ-ВІІ на Україні
презентовано поселеннями з невеликими колекціями пластики , на поселеннях
Молдови дещо інша ситуація – в Яблоні І по даним В.Я.Сорокіна налічується
понад 700 екземплярів антропоморфних фігурок..
До
етапу Трипілля ВІ-ВІІ - 1 належить невелика колекція статуеток з
молдавського поселення Солончени ІІ. Три з них - невиразні фрагменти
від неорнаментованих статуеток. Шість фігурок належать до типу «І 4 а»,
стоячи, орнаментовані візерунком з вузькожолобчастих заштрихованих трикутників,
що продовжує традиції оздоблення пластики етапу Трипілля ВІ-2 з Поливанового
Яру ІІІ. Простежено рештки заповнення ліній пастою білого або червоного
кольору. Новою особливістю в моделюванні таких фігурок в Подністров’ї
є дещо закруглені, а не конічні, як на попередньому етапі, вертикальні
плечові виступи . Таке моделювання статуеток характерне і для пластики
молдавських поселень Гура Кайнарулуй (Сорокин, 1988, рис.2) та Яблона І
(Sorokin, 1994, f.31). Моделювання верхньої частини окремих фігурок солонченського
типу нагадує орант сабатинівського типу в Побужжі.Серед пластики
солонченського типу є фігурки з модельованими виступами на стегнах та іншими
деталями які типові для гумельницької пластики .
До типу «ІІ 2 b» належить
фрагмент фігурки оздобленої крім різного орнаменту групами ямок,
що надіє їй архаїчний вигляд і пов’язує з традицією моделювання пози та
орнаментації пластики етапу ВІ. Застосування ямок в орнаментаціїї фігурок
з різним орнаментом зустрічається в Тирпештах IV (Marinescu-Bilcu, 1981,f.192,
3,10,13).
З Солончен походять
фігурки, розписані темно-червоною, або чорною фарбою до випалу (Виноградова,
1983, с.52), які знаходять аналогії я в матеріалах Кукутені А-В.
На етапі Трипілля
ВІ-ВІІ-2 солонченський варіант характеризує пластика молдавських
поселень з розписним та різьбленим візерунком (Виноградова, 1983, с.51;
Sorokin, 1994, f.31-32). За даними В.Я.Сорокина, в Яблоні присутні в невеликій
кількості розписні фігурки, неорнаментовані , а превалюють прикрашені заглибленим
візерунком. Більшість фігурок належать до типу стоячих. Особливістю яблонської
пластики є моделювання на животі статуетки конічного наліпа з горизонтальним
чи вертикальним отвором, така особливість характерна для фігурок
з різними видами орнаментаціїї (рис.28, 3) . Характерною рисою фігурок
із заглибленим візерунком є моделювання дещо зігнутих у колінах ніг,
а також декор у вигляді “фартуха”, який закриває лоно та верхню частину
стегон. Він може бути з бахромою, заповнений заглибленими паралельними
лініями або наколами. Для яблонських фігурок типове моделювання дисковидної
голівки з двома великими отворами - очима (Sorokin, 1994, f.31-32).
Серед яблонської пластики виділяється одна (рис.13, 3) неорнаментована,
ніби оповита зміями фігурка (Sorokin, 1994, f.31).
Етап Трипілля
ВІ-ВІІ-2 презентує невеликі колекції з Заліщиків, Бучача та Кадіївців-Бавків.
Пластика цих поселень вирізняється оригінальним моделюванням
та оздоблення фігурок, яке в цілому не має підгрунтя в матеріалах
етапу ВІ, окрім великої неорнаментованої статуетки з Жур. Всі фігурки належать
до типу стоячих без орнаменту «І 1 с» або з розписом червоними
стрічками типу «І 2 а». Частину стоячих фігурок можна віднести до
типу «І 2 с» неорнаментованих з роздільно модельованими ногами (рис.9,
5-6), або розписаних червоними смугами типу «І 2 а».
Ноги фігурок заліщицького типу характеризуються оригінальним моделюванням
стопи , потовщенням в області литиць , а також наліпами на колінах. Ще
однією характерною рисою є моделювання виступів на стегнах. Плечові виступи
статуеток горизонтальні, як конусовидні, досить архаїчного вигляду, так
і закруглені. Оригінальним є моделювання рис обличчя та форми голови
статуетки з Заліщиків – вона зображує фігуру з запрокинутою головою та
піднятим обличчям, ніби у позі молитви чи медитаціїї. Перелічені
архаїчні особливості з одногу боку нагадують традиції моделювання
ранньотрипільської пластики, а з другого, знаходять аналогії в традиціях
ліплення фігурок культури моравської розписної кераміки та матеріалах пластики
фракійського енеоліту. З Кадіївців-Бавків походить фрагмент верхньої частини
неорнаментованої статуетки з дисковидною голівкою. Це найбільш ранній
випадок такого моделювання голови для трипільської пластики з поселень
на Україні. В культурі Кукутені дисковидні голівки є в пластиці
поселення Мерджинені етапу Кукутені А 1-2 (Monah, 1997). Моделювання
верхньої частини фігурок з Заліщиків та Кадіївців-Бавки подібне.
Плечові виступи виразні, горизонтальні, конусовидні. Груди передано невеликими
опуклими наліпами. Груди так само модельовано і в фігурки із закругленими
плечовими виступи яка має сліди фарбування червоною фарбою.
Такі деталі в моделюванні статуеток вказують на присутність в комплексах
заліщицького типу традицій різних трипільських локальних груп. З Кадіївців-Бавки
походить також фрагмент чоловічої, досить схематизованої фігурки
типу «І 1 с» з потовщенням в області литиць. Остання деталь є також новою
в моделюванні антропоморфної пластики Трипілля. До типу «І 6 с» належить
фігурка на стовпчастому постаменті з Заліщиків.
Етап Трипілля
ВІ-ВІІ-2 в Побужжі презентує колекція пластики з поселення Кліщів.
С.М.Рижов вказує на заліщицький тип як один з компонентів формування пам’яток
типу Кліщів (Заец, Рыжов, 1992, с.157). Це знаходить підтвердження і при
аналізі кліщівської пластики.
Неорнаментовані стоячи фігурки можуть бути віднесені
до типів «І 1 с» , «І 2 с», «І 4 а» та «І 2 а» - з ногами модельованими
разом, чи розділеними, неорнаментовані, розписані чи з різним візерунком.
Фрагмент від великої фігурки такого типу вказує на можливість ліплення
таких статуеток з двох верти-кальних половинок. Статуетка,
розписна до випалу темнокоричньовою фарбою, знаходить аналогії в мо-делюванні
розписної фігурки з Залішиків в таких деталях, як трактовка ніг,
виступи на стегнах, поза, сму-гастий візерунок. Досить оригінальне моделювання
статуетки типу «І 6 с» з нижньою частиною у вигляді постаменту (рис.12,
2). Вона має доволі своєрідні пропорції, верхня та нижня частини співвідносяться
як 2\1, ширини по стегнам до висоти - 1\4. Зроблено різної лінією позначення
лона таке саме, як на теракоті з Гелаєшть (Погожева, 1983, рис.14, 1).
Кругла форма голівки цієї та ще однієї фігурки з Кліщева певною мірою
нагадують деякі екземпляри з Луки-Врублівецької (рис.27,7) заліщанську
традицію, а прототипом такого моделювання голови є пластики з неолітичного
поселення Усоє (Тодорова, 1973. Рис.10, 5-6). Кліщівська мініатюрна досить
схематична фігурка з дисководною голівкою демонструє
тип статуеток, що поширюються в трипільській скульптурі на послідуючих
етапах. Співвідношення верхньої та нижньої час-тини статуетки приблизно
1/1,2. Унікальною є фрагмент фігурки без голови з трикутною
верхньою части-ною. Певну аналогію знаходимо для неї в румунському поселенні
Мердженені шару Кукутені В (Marinescu-Bilcu, 1981,f.200, 13), а також серед
ідолів з вставною голівкою культур Гумельниця та Рахмані (Parzinger,
1993,t.2, taf.203, 23-27), з неолітичного поселення в Болгаріїї Усоє І
походить підвіска з зеленого сланцю, яка може вважатися прототипом
безголової Кліщівської фігурки (Тодорова, 1973, рис.11, 1) .
Етап Трипілля ВІ-ВІІ-2 в буго-дніпровському межиріччі
певною мірою може презентувати невелика колекція пластики з поселення П’яньожкове.
Вона досить своєрідна. Тип «І 1 с» характеризує ціла фігурка. Особливостями
моделювання статуеток такого типу в П’яньожкове є дисковидна голівка, горизонтальні
закруглені плечові виступи, виступи на стегнах з отворами, підкреслення
розділення ніг. Співвідношення верхньої і нижньої частини фігурки приблизно
1/1,4. Такі риси зближають цю фігурку з традиціями моделювання пластики
заліщіцького та Кліщівського варіантів. Фрагменти статуеток типу
«І 4 а» мають сплощені верхні частини, дещо скруглені горизонтальні
плечові виступи, іноді з отворами, заглиблену орнаментацію з оригінальними
композиціями. В одному випадку модельовано груди невеликими опуклими наліпами.
До типу «І 6 а» належить орнаментована різним
візерунком фігурка з нижньою частиною у вигляді постаменту.
Етап Трипілля ВІ-ВІІ-3 заліщицького варіанту презентує колекція пластики
Поливанового Яру ІІ (31 фрагмент). Крім двох фрагментів, всі
інші походять від стоячих статуеток. 13 фігурок типу «І 1 с» - неорнаментовані,
досить великого розміру теракоти у випрямленій позі, з дисковидною
голівкою, закругленими горизонтальними плечовими виступами, іноді
з отворами, виступами на стегнах, іноді з отворами, конічною нижньою частиною,
злитно модельованими веретеноподібними ногами, які мають потовщення
в області литиць, закінчуються конусовидно, або мають ледь помітно виступаючу
ступню (рис.5, 9).
Пропорції фігурок видовжені. Співвідношення верхньої
та нижньої частини статуетки приблизно 1\1,4, ширини по стегнам та висоти
- близько до 1\5. Деякі фігурки цього типу мають підкреслено опуклий живіт,
з наліпом з отвором в області пупка (рис.28,5) в одній зафіксовано овальний
желвак в області черева (рис.4, 2). Декілька фрагментів статуеток такого
типу дозволяють припускати, що вони ліпилися з двох вертикальних
половинок. Дві статуетки - чоловічі. Моделювання їх в цілому не відрізняється
від жіночих. На фрагменті нижньої частини чоловічої статуетки простежено
плями червоної фарби. В однієї з фігурок проколом передано тільки
праве око, заглибленими лініями - перев’язь, яка спускається з правого
плеча, пояс на талії. Скульптура типу «І 1 с» з Поливанового Яру
ІІ подібна до фігурок Заліщиків.
Окремими фрагментами презентовано сидячі фігурки
типу «ІІ 3 с» та «ІІ 4 с». Статуетки типу «І 4 а» стоячи, з різьбленим
візерунком досить своєрідні за моделюванням та орнаментальною композицією.
В цілому вони близькі до фігурок такого ж типу у Поливановому Ярі ІІІ та
Солонченах ІІ, але деякі з них мають досить видовжену нижню частину
з зігнутими колінами та своєрідним орнаментом - фартух з бахромою.
Для слідуючих етапів культури фігурки з заглибленим оздобленням не
характерні. Фрагменти статуеток типу «І 4 а» свідчать про те, що вони моделювалися
з двох вертикальних половинок. Крім того, зафіксовано фігурки з
циліндричною порожниною в нижній частині .
Етап Трипілля ВІ-ВІІ-3 середньобузьського локального варіанту
презентований кількома фігурками з поселень Цвіжин та Біліківці (Гусєв,
1995, с205-206). Неорнаментована стояча фігурка типу «І 1 с» з Цвіжина
має зпереду оздоблення в ранньотрипільських традиціях (рис.5,
11). Інша статуетка типу «ІІ 3 с» з колінами, модельованими невеликим
опуклим наліпом, має відбиток зернівки в області черева (рис.2, 9).
Вірогідно, вона була зліплена з двох вертикальних половинок. Дуже своєрідні
риси моделювання має фрагмент розписної статуетки з Цвіжина,
певною мірою її можна віднести до типу «І 5 а». Оригінально оформлено ноги
фігурки, вони досить повні, округлі, з підкреслиними литицями, розширені
внизу, з схематично модельованою ступнею (рис.15, 1). Розпис з чорних смуг
нанесено тільки до колін, орнамент ніби передає одяг у вигляді коротких
шальвар з узористої тканини. Таке саме оформлення нижньої частини фігурки,
але в різному варіанті, бачимо на поселенні солонченського типу Гура-Кайнарулуй
(рис.15, 2). Фрагмент верхньої частини фігурки з Біліківців належить
до типу «ІІ 4 с». Виділяються такі риси, як груди, модельовані невеликими
опуклими наліпами, ледь помітні виступи на стегнах з отворами, досить великі
плечові виступи, трохи підняті вгору (рис.21, 2). Отже досить своєрідна
в деталях пластика середньобугського варіанта Трипілля ВІ-ВІІ-3 в цілому
відповідає типам скульптури, характерним для цього етапу.
В пам’ятках буго-дніпровського регіону етапу ВІ-ВІІ пластика невідома.
О.В.Цвек слушно вважає це однією з етнографічних особловостей культури
населення цього локального варіанту.
В Подніпров’ї саме на етапі Трипілля ВІ-ВІІ-3 з’являється трипільське
населення. Нажаль, пластика тут презентована поодинокими, хоча і досить
своєрідними зразками. Хрестоподібна фігурка з Щербанівки (табл.3, 2) не
має аналогій, але окремі її дедалі знаходять відповідідності в трипільській
скульптурі. Моделювання голови підтрикутної форми нагадує спинки тронів,
ручки черпаків та голову статуетки з Миропілля (рис.30)
і може бути трактована як рогата. Торс хрестоподібної теракоти дещо подібно
до торсу фігурки з Гайворона-Поліжка (рис.21, 8). Моделювання рук
, хрестоподібність фігури, груди у вигляді невеликих опуклих наліпів
знаходять найближчі аналогії в пластиці культур Вінча, Гумельниця
(Parzinger,1993,t.2, taf.202, 12; 205, 3, 4).
Аналіз антропоморфної пластики етапу Трипілля ВІ-ВІІ дозволяє виділити
серед неї такі іконографічні типи та образи: Стояча пряма антропоморфна
чи жіноча фігура, іноді із запрокинутою головою. Така ж фігура – оранта.
Стояча пряма чоловіча фігура з одним - правим- оком та перев'яззю. Сидяча
фігура, відхилена назад . Сидяча, схилена вперед . Вагітна. Рогата жінка
(жінка-корова). Фігура в шальварах до коліна. Схематична антропоморфна
фігура без голови
Новою деталлю
пластики етапу Трипілля ВІ-ВІІ, яка з’являється на етапі Трипілля
ВІ-ВІІ-2, є дисковидне моделювання голівки фігурки, яке характерне
для цього часу поруч із стрижньовими конічними голівками. Джерелом цієї
інновації, вірогідно, був регіон Румунії, де дисковидні голівки з’являються
на фігурках етапу Кукутені А 1-2. Новою рисою пластики етапу Трипілля
ВІ-ВІІ є також моделювання веретеноподібних ніг з потовщенням в області
литиць. Аналогічні теракоти розповсюджено в Кукутені А-В 2.